اصول چیدمان مبل کلاسیک متناسب با دکوراسیون داخلی

۵/۵ - (۲ امتیاز)

تقریباً اولین بخشی که با ورود به هر منزلی به چشم می آید چیدمان مبل است که یکی از مهمترین اجزا در طراحی دکوراسیون منزل است. مبل ها که سهم عمده ای از فضای داخلی منزل را تشکیل می دهد تأثیر بسیاری در احساس آرامش اعضای خانواده و مهمان ها دارد. چندین سال است که مبل جایگاه ویژه ای در منازل ایران یافته است و تقریباً در تمامی خانه ها از انواع مدل های آن استفاده می شود. زیبایی و راحتی مبل در روحیه افراد خانه تأثیر گذاشته و باعث احساس رضایت آنها از فضای زندگی و منزل می شود و حتی در برخی موارد باعث احساس سربلندی در نزد مهمان ها می شود. اشکال و طرح های مختلفی از مبل ها اعم از کلاسیک، مدرن، راحتی، سلطنتی و … وجود دارند که در این متن به نوع کلاسیک آن و به ویژه مبحث چیدمان مبل کلاسیک پرداخته می شود.

اثر چیدمان بر نمایش وسعت خانه

اگر دقت کرده باشید تغییرات کوچک در چیدمان مبل می توانند باعث تغییرات چشمگیر در فضای خانه شوند. شما نیز به طور حتم نسبت به تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود اقدام کرده و یا حداقل به آن اندیشیده اید. یکی از مهمترین معیارهایی که برای انتخاب بهترین نوع چیدمان مبل مد نظر قرار می گیرد فضای خالی خانه پس از چیدمان است.

به همان اندازه که چیدمان صحیح مبل می تواند باعث دو چندان شدن زیبایی منزل شود، چیدمان نادرست آن نیز از طریق بر هم زدن تناسب و نیز کاهش فضای حرکتی و آزادی شما در منزل ممکن است باعث احساس عدم رضایت و ناراحتی افراد منزل از فضای زندگی شود.

بنابراین حتما این را در نظر داشته باشید که مبل با وجود کمک به زیبایی منزل نباید به گونه ای چیده شود که تمامی فضای خانه شما را بپوشاند و احساس کوچک بودن متراژ خانه را تلقین کند.

نقش تقارن در چیدمان

نقش تقارن در چیدمان

پس از اینکه جایگاه بزرگترین عضو از سرویس مبلمان را انتخاب نمودید، نوبت به چیدمان سایر مبل ها می رسد. برای چیدمان این بخش، یکی از دو گزینه متقارن یا نامتقارن را می توانید انتخاب کنید. در حالت متقارن، باید سایر مبل ها را به صورت متقارن در دو طرف مبل سه نفره اصلی بچینید. می توانید مبل ها را رو به نقطه کانونی قرار داده و یا آن ها را به نحوی گرد کنید. با این کار، یک چیدمان رسمی خواهید داشت.

از سوی دیگر اگر به دنبال ایجاد فضایی دوستانه تر و غیر رسمی هستید، دیگر نیازی به چیدمان متقارن مبل های کوچک به دور مبل سه نفره نیست. در واقع باید تلاش کنید کمی از تقارن و خطی بودن دکوراسیون خود کم کنید و مقداری بی نظمی به چیدمان خود ببخشید. البته توجه داشته باشید که منظور ما از بی نظمی به هیچ وجه نامرتب بودن نیست.

نقطه کانونی و بزرگترین آیتم در مبلمان

نقطه کانونی یا مرکزی، مکانی از منزل است که می خواهید افراد پس از نشستن بر روی مبل به آن توجه بیشتری داشته باشند. انتخاب این نقطه بسیار وابسته به سلیقه شما دارد. اگر چه در جامعه ما بسیاری از افراد تلویزیون را به عنوان نقطه مرکزی انتخاب می کنند و به هنگام دور هم نشستن به تماشای آن می پردازند اما انتخاب نقاط دنج دیگر همچون شومینه و یا حتی کتابخانه نیز بسیار زیبا خواهد بود.

گزینه مناسب دیگری که می تواند به عنوان نقطه مرکزی در نظر گرفته شود پنجره و فضای دید بیرون است. اولین نکته برای آغاز چیدمان مبل کلاسیک این است که باید بزرگترین تکه مبل خود را رو به روی نقطه کانونی منتخب خود قرار دهید. بنابراین در وهله اول باید مکان مبل سه نفره را تعیین کنید و سپس سایر تکه های سرویس مبل را نسبت به آن در مکان دلخواه قرار دهید.

اهمیت فاصله میان اجزای مبل

اهمیت فاصله میان اجزای مبل

در برخی موارد مشاهده شده است که افراد به دلیل اشتباهاتی که در چیدمان مبل مرتکب می شوند دچار پشیمانی از خرید شده و تصور می کنند انتخاب اشتباهی کرده اند. باید توجه داشت که چیدمان مبل کلاسیک از اهمیت ویژه ای در زیبایی فضای منزل و احساس رضایت اعضای خانواده از خرید دارد.

دقت کنید که اگر فاصله بین مبل ها زیاد باشد علاوه بر کوچک شدن فضای خانه، برقراری ارتباط برای مهمانان دشوار خواهد شد. برای اینکه فضای کافی برای پاها وجود داشته باشد، بین ۳۵ تا ۴۵ سانتیمتر فاصله میان مبل ها و میز عسلی در نظر بگیرید.

همچنین توجه داشته باشید که نباید تجهیزات چوبی دکوراسیون را در فاصله خیلی کم از مبل ها قرار دهید. این کار باعث شلوغ شدن فضای اطراف مبل و کوچک به نظر رسیدن فضای منزل می گردد. فاصله بسیار کم بین مبل ها نیز باعث ناراحتی مهمان ها می شود.

فاصله بین مبل و سایر وسایل منزل

اول از همه به استقلال مبل توجه کنید. مبل به عنوان یک مجموعه دکوراتیو که بیشترین تماس را با افراد خانه دارد باید کاملاً مستقل باشد. بنابراین نباید مبل ها را خیلی به دیوار نزدیک کنید. در چیدمان مبل کلاسیک، نزدیک شدن بیش از حد آن به دکوراسیون دیگر، صندلی و میز ناهارخوری از زیبایی آن می کاهد. میز و صندلی ناهارخوری را حداقل در فاصله یک و نیم متری از مبل ها قرار دهید.

همچنین فاصله مبل با تلویزیون را نیز به گونه ای در نظر بگیرید که حداقل به میزان سه برابر اندازه تلویزیون باشد. برای تسهیل ارتباط بین افراد فاصله مبل ها با یکدیگر نباید بیش از دو و نیم متر باشد. حتی الامکان سعی کنید که از انتخاب تلویزیون به عنوان نقطه کانونی بپرهیزید. از فاصله بیش از حد بین فرش و مبل ها نیز اجتناب کنید و سعی کنید پایه­های مبل روی فرش قرار نگیرند.

چیدمان خانه های کوچک

چیدمان خانه های کوچک
چیدمان خانه های کوچک

وقتی به سراغ چیدمان مبل در خانه های کوچک می روید اولین تفاوت بزرگی که نسبت با خانه های بزرگ با آن مواجه می شوید، محدودیت فضای چیدمان است. این موضوع اصلا به معنی نامناسب بودن مبل کلاسیک برای خانه های کوچک نیست. پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از سرویس ۹ نفره از مبل ۷ نفره استفاده کنید تا فضای بیشتری برای مانور چیدمان خود داشته باشید.

استفاده از عدم تقارن در چیدمان مبل به زیبایی خانه های کوچک کمک می کنند. مهم ترین اصلی که باید رعایت شود، فاصله دادن مبل ها از دیوار به منظور نمایش بهتر آنها و بزرگتر نشان دادن فضای خانه، البته در صورت در اختیار داشتن فضای کافی است. توصیه می کنیم به رفت و آمد افراد توجه داشته باشید تا مجبور نشوید جهت تردد از بین مبل ها عبور کنید و به همین دلیل بهتر است آنها را از دیوار فاصله دهید.

چیدمان در پذیرائی مستطیلی شکل

اولین اصل این است که فضای لازم را برای رفت و آمد افراد در نظر بگیرید زیرا در پذیرائی های مستطیلی شکل همه چیز در یک راستا قرار می گیرند. اکثر خانه های امروزی دارای پذیرائی مستطیلی شکل هستند و در چیدمان مبل کلاسیک، توجه به همخوانی طیف رنگ با وسایل دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. در صورتی که عرض پذیرائی کم باشد شما با اشتباه در چیدمان ممکن است باعث شوید عرض پذیرائی باریک تر نیز به نظر برسد.

استفاده از صندلی های دیگر و متفاوت با طرح مبل باعث شلوغ شدن چیدمان می گردد. از چیدمان مبل ها به صورت ردیف در یک سمت دیوار پرهیز کنید و سعی کنید آنها را گرد بچینید. توصیه مهم ما این است که مبل را در مکانی قرار دهید که بیشترین نورپردازی را داشته باشد. نحوه توزیع نور و همخوانی آن با رنگ پارچه مبل به زیبایی چیدمان کمک می کند.

چیدمان در پذیرائی مربعی شکل

چیدمان در پذیرائی مربعی شکل

نخستین گام برای چیدمان فضای مربعی شکل، توجه به مرکز کانونی و نیز محل درب ورودی به پذیرائی است. در چیدمان کلاسیک در فضای مربعی معمولاً بهتر است سمت ورودی به عنوان مرکز کانونی انتخاب شود و مبل­ها را پشت به سمت ورودی قرار ندهید.

زیرا این کار علاوه بر زشت شدن چیدمان باعث نمایش کوچک تر فضای خانه و نیز مزاحمت برای تردد می شود. در فضاهای مربعی، خطوط موجود در گوشه ها به شدت به چشم می آیند و بهتر است سعی کنید فضاهای خالی بین مبل ها و گوشه ها را با میزهای کلاسیک و استفاده از برخی اجسام کلاسیک همچون مجسمه پر کنید.

در این حالت معمولاً از یک مبل سه نفره و دو مبل تک نفره استفاده می شود و نحوه قرارگیری فرش به گونه ای است که شخص وارد شونده به منزل را به سمت پذیرائی فرا می خواند.

وسایل دکوراتیو جانبی پرهزینه

اگر تصمیم به استفاده از سبک کلاسیک برای طراحی دکوراسیون منزل خود گرفتید باید بودجه کافی را برای خریداری وسایل دکوراتیو جانبی همچون میز های پذیرائی، کنسول و … در نظر بگیرید. خیلی از وسایل تکمیل کننده دکوراتیو به دلیل اینکه به صورت دست ساز و توسط استادکاران ماهر تولید می شوند، از قیمت بالایی برخوردار هستند.

وسایل دکوراتیو جانبی کلاسیک اغلب دارای طرح های ظریف بوده و شامل منبت کاری های بسیار زیبا و ارزشمند هستند که خود باعث قیمت بالاتر و البته ماندگاری و دوام بیشتر آنها می شوند.

لطفا دقت فرمایید که به کار بردن وسایل دکوراتیو جانبی ظریف و در عین حال شکیل، از الزامات اساسی در چیدمان مبل کلاسیک هستند که نقش غیر قابل انکاری را در زیبایی و چشم نوازی آن ایفا می کنند. این وسایل اغلب از چوب چوب هستند و معمولاً هر چه چوب تیره­تر باشد، کیفیت و طول عمر بیشتری دارد.

انتخاب درست رنگ ها

انتخاب درست رنگ ها در چیدمان
انتخاب درست رنگ ها

برای دستیابی به یک دکوراسیون کلاسیک مناسب، فقط چیدمان و نحوه قرارگیری مبلمان مهم نیست بلکه باید به همخوانی رنگ و لعاب آنها نیز دقت کنید. به طرح پارچه ها و جنس آنها توجه کنید.

استفاده از پارچه های چرمی و مخملی برای مبل ها، گزینه مناسبی است. می توانید از چندین رنگ مختلف نیز استفاده کنید. به عنوان مثال از پارچه های طرح دار و رنگ های یکدست و هماهنگ برای مبل های تک نفره و همچنین طرح ها و رنگ ساده برای کاناپه های سه یا دو نفره بهره ببرید.

توصیه می شود پارچه های طرحدار و خوش نقش و نگار را برای کوسن ها به کار ببرید و حتی در صورت تمایل می توانید رنگ پرده ها و فرش پذیرائی را با رنگ و طرح پارچه های استفاده شده برای کوسن ها هماهنگ کنید. استفاده از رنگ های سرد مثل خاکستری، کرم، سفید و قهوه­ای توصیه می­شود.

سبک چیدمان کلاسیک اروپایی

یکی از جذاب ترین انواع چیدمان مبل کلاسیک دکوراسیون کلاسیک اروپایی است. می توان گفت که این سبک از چیدمان به گونه ای ترکیبی از سبک های مدرن و کلاسیک است. به همین دلیل است که با سلایق اکثر اقشار جامعه از جوان ها گرفته تا افراد میانسال همخوانی دارد و مورد پذیرش قرار می گیرد. در این سبک از چیدمان باید از شلوغی بپرهیزید و خانه را تا حد امکان خلوت کنید.

سعی کنید در انتخاب رنگ مبل، باید بیش از هر چیز از رنگ های سفید و روشن استفاده کنید. استفاده از گلدان ها و گیاهان تزیینی و انواع لوازم دکوراتیو چوبی در کنار مبل ها به شرط پر نشدن بیش از حد فضا های خالی، به زیبایی این سبک خواهد افزود. با این کار، خانه شما نه خیلی روشن و نه خیلی تیره خواهد شد و به تعادل رنگ و زیبایی مطلوبی خواهید رسید.

ست کردن سایر بخش های منزل

حال که استفاده از مبل های کلاسیک را برای منزل خود برگزیده اید بهتر است به سایر بخش های خانه نیز توجه داشته باشید تا همگی به شکل کلاسیک باشند. اگر در منزل شومینه دارید می توانید اطراف آن را با سنگ های درشت و آنتیک تزیین کنید که نمایی کلاسیک به منزل می دهند.

استفاده از وسایل چوبی با طرح و نقش قدیمی مثل صندوقچه و گنجه های قدیمی و یا گرامافون نیز جلب توجه بسیار خوبی خواهد داشت. در صورت امکان از طرح های درشت گل در گچبری دیوار و یا از دیوارپوش های منقش بهره ببرید. سعی کنید از فرشی با رنگ روشن و طرح سنتی استفاده کنید و فراموش نکنید علاوه بر حفظ فاصله مناسب بین اجزای مختلف خانه، تا جایی که ممکن است از شلوغی فضا و ایجاد محدودیت برای رفت و آمد پرهیز کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود ؟
5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی مبلمان و دکوراسیون داخلی هیوا هوم