نحوه چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون

۵/۵ - (۱ امتیاز)

هنگام طراحی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن، چیدمان و دکوراسیون مبل و دیگر وسایل در فضای جلوی تلویزیون ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما با توجه به این که معمولا اعضای یک خانواده زمان زیادی را در طی شبانه روز در این فضا سپری می کنند، بهتر است نکات مهم در مورد چیدمان دکوراسیون و به خصوص چیدمان مبل در آن را در نظر داشت تا علاوه بر ایجاد فضایی گرم و صمیمی، فضایی راحت نیز برای تماشای تلویزیون ایجاد کرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی و مرور نکات مهم در مورد چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون بپردازیم.

طراحی های مختلف اتاق نشیمن

این یک واقعیت ساده است که برای بسیاری از ما، کانون اصلی در اتاق نشیمن تلویزیون است. در واقع در بسیاری از خانواده ها، تلویزیون محل اصلی اجتماع در خانه است. با هم به تماشای مسابقات ورزشی می پردازند، شب ها فیلم می بینند و یک فضای خاص برای دور هم جمع شدن در اختیار دارند. اما از طرف دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که همه چیدمان های اتاق نشیمن با در نظر گرفتن تماشای تلویزیون طراحی نشده اند.

طراحی اتاق نشیمن می تواند عملکردهای مختلفی داشته باشد. برخی از اتاق های نشیمن دارای شومینه، پنجره هایی از کف تا سقف یا دیوارهایی با زاویه ای عجیب هستند که به خوبی به یک چیدمان راحت برای تماشای تلویزیون منجر نمی شوند و ممکن است چالش هایی هنگام این چیدمان برای ما به وجود بیاید.

تقسیم اتاق نشیمن به چند بخش

تقسیم اتاق نشیمن به چند بخش
تقسیم اتاق نشیمن به چند بخش

همان طور که گفته شد، فضای اتاق نشیمن فقط به تماشای تلویزیون اختصاص ندارد، بلکه مکانی برای دور هم جمع شدن اعضای یک خانواده و ایجاد یک ارتباط صمیمی بین آن ها است. بنابراین در صورتی که اتاق نشیمن خانه شما بزرگ است بهتر است آن را با چیدمان وسایل و دکوراسیون به چند بخش، برای مثال دو قسمت، تقسیم کنید.

بخشی برای جمع ها و دورهمی های کمی رسمی تر و بخشی برای ایجاد فضایی راحت برای تماشای تلویزیون و دورهمی های خانوادگی. برای جداسازی فضا می توانید از خود مبل ها استفاده کنید.

قسمت پشتی مبل می تواند مانند یک دیوار عمل کند و این جداسازی را به خوبی انجام دهد. علاوه بر طراحی چیدمان مبل، شما با استفاده از فرش های کوچک و مجزا نیز می توانید این تفکیک فضایی را ایجاد کنید.

انتخاب مکان مناسب برای قرار دادن تلویزیون

قبل از این که به بررسی نکات مهم در مورد چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون بپردازیم، لازم است محل قرارگیری تلویزیون را به درستی انتخاب کنیم. به طور معمول، یک دیوار اصلی به عنوان محلی برای نصب تلویزیون انتخاب می شود.

حتی اگر شما تمایل به نصب تلویزیون روی دیوار ندارید اما بهتر است میز تلویزیون را جلوی یک دیوار اصلی اتاق قرار دهید. باید توجه کنید که زاویه تابش نور و پنجره های موجود در اتاق نشیمن مزاحمتی برای تماشای تلویزیون برای شما ایجاد نکنند.

از طرف دیگر بهتر است دیوار انتخاب شده دارای پنجره نبوده تا حتی الامکان میز تلویزیون به دیوار چسبانده شود. یکی دیگر از نکاتی که ممکن است هنگام انتخاب محل نصب تلویزیون برای شما مهم باشد، امکان دیدن و تماشای آن از نقاط مختلف در اتاق نشیمن است.

انتخاب نوع مبل

انتخاب نوع مبل
انتخاب نوع مبل

پس از این که محل قرارگیری تلویزیون و میز آن را انتخاب کردید نوبت به چیدمان مبل در جلوی تلویزیون می رسد. برای تماشای تلویزیون اولویت اصلی ایجاد فضایی گرم، صمیمی و راحت است. بنابراین متداول است که از مبل های راحتی در این فضا استفاده شود. مبل ال نیز یکی از مبل های مناسب برای این هدف است. چرا که علاوه بر راحتی، مزایای زیاد دیگری نیز دارد. از جمله این که به دلیل پیوسته بودن موجب می شود که فضای نشستن برای افراد بیشتری مهیا گردد. علاوه بر این معمولا این مبل ها حجم کمتری را در فضا اشغال می کنند. پس اگر به فکر خرید مبل های راحتی برای جلوی تلویزیون هستید، این سبک مبل را فراموش نکنید.

چیدمان و تعداد مبل ها

تعداد مبل هایی که شما برای چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون در اتاق نشیمن منزل خود استفاده می کنید بهتر است متناسب با بزرگی فضا و همچنین تعداد افراد خانواده باشد. به طور معمول یک کاناپه بزرگ روبروی تلویزیون قرار داده می شود و می توان از تعدادی مبل یا صندلی دیگر نیز برای تکمیل و بهبود چیدمان در کنار آن استفاده کرد. برای مثال در صورتی که شما تمایل دارید از این فضا برای دورهمی های دوستانه نیز استفاده کنید بهتر است تعدادی مبل در جهت های مختلف که روبروی کاناپه قرار بگیرند استفاده کنید. این که چگونه مبلمان را بچینیم کاملا وابسته به استفاده شما از این فضا است.

استفاده از صندلی های چرخان در چیدمان

استفاده از صندلی های چرخان در چیدمان
استفاده از صندلی های چرخان در چیدمان

هنگام چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون می توانید از صندلی های چرخان نیز استفاده کنید. در صورتی که اتاق نشیمن خود را به چند بخش تقسیم کرده اید، صندلی های چرخان به شما این امکان را می دهند که به راحتی با چرخش آن ها بین دو فضا ارتباط ایجاد کنید.

چیدمان مبل های ال

همان طور که گفته شد این سبک مبل برای استفاده در جلوی تلویزیون بسیار مناسب هستند. هنگام چیدمان مبل ال در جلوی تلویزیون باید توجه کرد که قطعه ای از مبل که طول بیشتری دارد کاملا روبروی تلویزیون قرار گرفته و قطعات دیگر آن را تکمیل کنند. معمولا برای راحتی بیشتر قطعه ای از مبل که دارای محلی برای دراز کردن پاها است نیز روبروی تلویزیون قرار می گیرد.

استفاده از نیمکت های راحتی

استفاده از نیمکت های راحتی
استفاده از نیمکت های راحتی

هنگام چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون، در صورتی که فضا را به چند بخش تقسیم کرده اید می توانید از نیمکت های راحتی که پشتی ندارند برای افزایش تعداد جاهای نشستن و همچنین ایجاد ارتباط بین دو بخش اتاق نشیمن استفاده کرد. البته باید سبک مبل و رنگ آن متناسب با دکوراسیون هردو بخش در نظر گرفته شود.

فاصله مبل ها از دیوار

با توجه به این که اتاق نشیمن جایی برای رفت و آمد اعضای خانواده است بنابراین هنگام چیدمان مبل باید راحتی و باز بودن مسیرها را در نظر داشت. اگرچه شاید این طور به نظر برسد که با چسباندن مبل ها به دیوار شما فضای بزرگ تری در اختیار خواهید داشت اما از نظر اصول طراحی دکوراسیون این طور نیست چرا که شناور بودن مبل ها و فاصله داشتن آن ها از دیوار کمک می کند که حس کنید فضای بزرگتری وجود دارد، در عین این که جذابیت بیشتری نیز در چیدمان ایجاد خواهد کرد.

به همین دلیل بهتر است که مبلمان کاملا به دیوارها چسبانده نشده و یک فضای شناور پشت آن ها در نظر گرفته شود. بدین ترتیب علاوه بر رعایت اصول فنگ شویی، دسترسی به بخش های مختلف اتاق نیز برای اعضای خانواده آسان تر می شود.

چیدمان میز غذاخوری

چیدمان میز غذاخوری
چیدمان میز غذاخوری

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که تمایل دارند در حین خوردن شام، تلویزیون نیز تماشا کنند. در این حالت می توان هنگام چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون، در صورت امکان از فضای پشت آن برای چیدمان میز غذاخوری استفاده کرد و بدین ترتیب فضای مورد نیاز برای تماشای تلویزیون در زمان صرف شام را ایجاد کرد.

چیدمان مبل در اتاق های نشیمن کوچک

هنگام چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون در اتاق های کوچک، ممکن است حالت های زیادی برای چیدمان و طراحی داخلی پیش روی شما قرار نداشته باشد. پس بهتر است حساب شده تر عمل کرده و از شلوغی فضا جلوگیری کنید. در این حالت معمولا، اتاق نشیمن فقط شامل همان یک بخش جلوی تلویزیون است. بنابراین چیدمان را باید به گونه ای انجام داد که فضای نشستن به اندازه کافی وجود داشته باشد. علاوه بر این بهتر است، رنگ مبل مناسب برای خانه های کوچک را در نظر داشته و از بین آن ها انتخاب کنید. این رنگ شامل رنگ های روشن و خنثی می شود. از طرف دیگر، در چنین فضاهایی شاید بهتر باشد که تلویزیون روی دیوار نصب گردد تا فضای کمتری اشغال کند.

ایجاد تقارن

ایجاد تقارن
ایجاد تقارن

اگرچه همه ما از نظر ذهنی تقارن و نظم را در چیدمان و دکوراسیون خانه دوست داریم اما ایجاد تقارن ممکن است همیشه به دکوراسیون بهتر اتاق نشیمن شما کمک نکند. به ویژه در فضای جلوی تلویزیون که یک دیوار مختص به تلویزیون است و سمت های دیگر نیز بهتر است برای رفت و آمد فضای کافی داشته باشند. بنابراین برای این که یک اتاق نشیمن با شخصیت واقعی داشته باشید باید از ترکیب سبک ها، رنگ ها و وسایل مختلف هراس نداشته باشید زیرا باعث می شوند خانه شما دنج و دلپذیرتر به نظر برسد.

ایجاد فضاهای دو نفره

همان طور که گفته شد کاناپه جز اصلی مبل راحتی در جلوی تلویزیون است. اما یکی از متداول ترین ایده ها برای تکمیل این چیدمان، استفاده از دو صندلی یا دو مبل مشابه در کنار یکدیگر است که می تواند یک فضای گفتگوی دو نفره صمیمی را ایجاد کرده، علاوه بر این فضای نشستن بیشتری در جلوی تلویزیون مهیا کند. شما می توانید از مبل ها یا صندلی هایی استفاده کنید که کمی متفاوت با کاناپه اصلی باشند و در عین حال ترکیب رنگی آن ها با هم متناسب باشد. این کار زیبایی فضای نشیمن شما را دو چندان می کند.

چیدمان متقابل

چیدمان متقابل
چیدمان متقابل

در صورتی که شما تمایل ندارید فضای جلوی تلویزیون کاملا یه جهته و رو به سمت تلویزیون باشد می توانید از مبل ها یا صندلی های تک نفره در دو طرف تلویزیون و رو به کاناپه اصلی استفاده کنید. به این ترتیب به فضای مطلوب تری برای دورهمی و مکالمه تبدیل خواهد شد و این باور را تأیید می کند که اگرچه تلویزیون در فضا وجود دارد و قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، اما بر تمامی لحظات زندگی روزمره افراد خانواده مسلط نیست.

تناسب سایز مبل ها با فضای نشیمن

یکی از اشتباه های رایج در هنگام طراحی چیدمان مبل در جلوی تلویزیون، استفاده از مبل ها و وسایلی است که از نظر سایز و اندازه تناسبی با یکدیگر ندارند. برای مثال استفاده از مبل های ال در اتاق های نشیمن کوچک، بهتر از استفاده از کاناپه های بزرگ است.

به علاوه هنگام انتخاب فرش نیز باید توجه کرد که فرش نه خیلی کوچک باشد و نه آن خیلی بزرگ باشد به طوری که کل فضای اتاق را پر کند. یکی از افراد فعال در حوزه طراحی داخلی پیشنهاد می دهد که اندازه فرش طوری انتخاب شود که حداقل دو پایه از هر مبل روی آن قرار بگیرد. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که برای ایجاد یک فضای گرم و آرامبخش بهتر است در چیدمان تعادل رعایت شود و فضای جلوی تلویزیون بیش از اندازه شلوغ نشود.

ارتباط قطعات مبل با یکدیگر

ارتباط قطعات مبل با یکدیگر
ارتباط قطعات مبل با یکدیگر

یک اتاق نشیمن وقتی بهترین احساس را ایجاد می کند که مبل ها و صندلی های مختلف استفاده شده در این فضا امکان ارتباط بین افراد را به راحتی مهیا کنند. بنابراین در تنظیم فاصله مبل ها و هم چنین میزهایی که بین مبل ها یا جلوی آن ها قرار می دهید بسیار دقت کنید. به تمام قطعات مبل نشیمن نمایی عالی از تلویزیون بدهید، اما تا آن جا که می توانید بین تلویزیون و مبل ها فضای کافی را فراهم کنید. بدین ترتیب محیطی ایجاد می شود که در صورت لزوم برای تماشای تلویزیون عالی است و در عین حال امکان مکالمه را نیز فراهم می کند. علاوه بر این، لایه بندی استفاده از روشنایی و نور در فضای جلوی تلویزیون را هم فراموش نکرده و شدت نور را طوری انتخاب کنید که چشم شما را هنگام تماشای تلویزیون اذیت نکند.

چیدمان در کنار شومینه

ممکن است در برخی اتاق های نشیمن شومینه نیز وجود داشته باشد. اگرچه شومینه در بسیاری از طراحی های داخلی می تواند به عنوان نقطه کانونی برای چیدمان مبل در نظر گرفته شود اما در صورتی که می خواهید در اطراف شومینه تلویزیون را نیز داشته باشید می توانید چیدمان های مختلفی را امتحان کنید. برای مثال می توان تلویزیون را بالای شومینه و یا روی دیواری در سمت دیگر نصب کرد. در این حالت چیدمان مبل ها باید کمی انعطاف پذیر و قابل تغییر باشند. در این نوع طراحی، استفاده از صندلی های چرخان گزینه خوبی به نظر می رسد.

منابع: blog.modsy ، homedit

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود ؟
5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی مبلمان و دکوراسیون داخلی هیوا هوم